TROS DE QUÒNIAM _ cartell

Participació a l’exposició DISSENY EN UN COVE: 33 dissenyadors vilanovins. Del 4 al 31 d’octubre de 2003 a la Biblioteca Armand Cardona de Vilanova i la Geltrú.

‘Disseny en un cove’ és el títol d’una mostra de 33 cartells, inspirats en refranys catalans, que va donar inici a Vilanova i la Geltrú als actes al voltant de l’Octubre del Disseny que es van fer a la nostra ciutat. Activitat inclosa dins les activitats “Octubre del disseny” realitzades dins el marc de 2003 Any del disseny.
L’any 2004, aquesta exposició de cartells realitzats per dissenyadors de Vilanova i el Garraf es va poder veure del dijous 11 de març a la seu del Col·legi Oficial de Disseny Gràfic de Catalunya (CODIG), carrer del Bruc, 34 de Barcelona.

L’activitat consistia en donar a cada un dels participants una frase feta o refrany que havia de ser il·lustrada en un cartell.

L’expressió que em va ser adjudicada per sorteig va ser “tros de quòniam”, però la meva primera pregunta va ser…

Què és un tros de quòniam?

Ser un tros es refereix a un fragment d’alguna cosa. Un quòniam es descriu com “Terme emprat en la locució tros de quòniam, que significa talòs, beneitot” i ens indica que és un mot manllevat del llatí. D’aquí prové també l’expressió “tirar llatinades”.

Expressió llatina, ‘perquè’, sorgit segurament en ambients eclesiàstics, aplicat en algunes discussions escolàstiques a alguns que es llancessin a argumentar amb quoniam ‘perquè’ sense saber després què dir.

Es podria dir que un quòniam es refereix a aquelles persones que inicien una crítica visceral sense saber com l’argumentaran, encara que l’ús més comú és el de ser un talòs.

Es tracta sens dubte d’un insult, una ofensa verbal, per aquesta raó vaig decidir il·lustrar-la visualment també com una ofensa, en aquest cas visual.

Línies gruixudes, pictogrames utilitzats en el món del còmic com a expressions d’ennuig i insult i línies de colors contrastats que creen efectes visuals inspirats en l’Op Art. Els artistes de l’Op Art (Art òptic) varen experimentar amb la manipulació de la imatge i les seves possibilitats de diferents formes. En aquest cas ha estat utilitzada per crear aquesta sensació de vibració visual que encaixava perfectament amb el concepte d’ofensa o molestia que es desprèn sempre de l’insult.

 

Nota de premsa de L’Eix Diari