00_El-regal

EL REGAL _ conte

Fa 25 anys vaig il·lustrar el meu primer conte… Un text meravellós de la Maria Rosa Nogué Almirall que va editar l’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú.
Va ser l’inici de tota una trajectòria…. i no estic parlant només com il·lustradora, sinó també com a persona…. el conte tractava de la igualtat… s’iniciava aleshores una lluita incipient per a la igualtat i per al respecte… una lluita que ha donat com a fruit futures generacions que esperem siguin més igualitàries i respectuoses. Jo, des del meu petit món, he intentat sempre mostrar aquesta igualtat i respecte en els meus dibuixos… molts dibuixos en llibres de text i contes han mostrat situacions igualitàries, han fugit d’arquetips i etiquetatges…. només que el meu intent hagi aconseguit obrir la ment d’una persona em donaré per satisfeta.

En el conte El Regal, dos bessons, la Laia i en Miquel, reben com a regal dels seus tiets una bonica casa de nines. El conflicte s’inicia quan els dos nens es volen repartir les diferents habitacions de la casa: la cuina, el garatge… sense arribar a cap acord. Finalment la casa queda oblidada pels nens incapaços de posar-se d’acord en els seus arguments, així que els pares decideixen fer veure als nens a través del seu comportament, com ells també es reparteixen habitacions de la casa com la cuina i el garatge… al final el conflicte es resol com acostumen a fer-ho les criatures… amb molta imaginació i creativitat!!

01_El-regal

Les darreres pàgines de conte estan dedicades a algunes activitats per a realitzar al voltat del tema del sexisme i la igualtat.

Gràficament, aquesta idea d’igualtat es remarca en el fet que els dos nens vesteixen igual, tenen el mateixa mida i ocupen exactament la mateixa superfície de la pàgina a totes les escenes del conte… només el detall del cabell els diferencia, posant també en relleu la importància de la identitat.

Aquest conte va tenir l’assessorament d’alguns dels membres del Seminari de Coeducació “Comarca del Garraf” i la coordinació de Mila Arcarons.

02_El-regal 03_El-regal 04_El-regal


El regal 00
El regal (1991)
text_ M. Rosa Nogué
il·lustracions_ Glòria Fort
edita_ Ajuntament de Vilanova i la Geltrú
idioma_ català