LA GEA, FLOR DE LA POSIDÒNIA _ conte

La Gea, flor de la posidònia és una novel·la juvenil ambientada en la vida marinera de Vilanova i la Geltrú entre els anys 1940 i 1960. Descriu la infància d’aquella època mitjançant la Gea, una nena de 10 anys nascuda a Baix-a-Mar que s’estimava molt el mar. Ella, era família de pescadors i tenia una discapacitat visual, només podia veure-hi amb un ull. Això no va ser cap impediment perquè pogués complir els seus somnis.

La Gea volia ser tan bona al rem com a la vela, ella somiava ser una bona marinera i preservar el mar mediterrani, però no us penseu que això era una tasca fàcil, ja que calia ser una valenta i una experta del món sota l’aigua, descobrir els seus secrets i superar les seves pors.

En aquesta aventura l’acompanyaran: el Botis un peix lluna, poeta i molt bromista, la gavina Fina una graciosa tafanera amb problemes de memòria, l’avi (el nanser), el Teio pare, pescador, la Maria mare, xarxaire experta en l’art de teixir tremalls, i molts personatges tradicionals.

La seva autora, Lola Rojas, és mestra d’educació infantil i escriptora autodidacta i jo m’he encarregat d’il·lustrar aquesta meravellosa història.

La novel·la està composta per 7 capítols plens d’història marinera, anècdotes dels pescadors, successos, refranys mariners, metàfores, humor, art, poesia i posidònia. A més a més és un viatge al passat que convida al present i, per sobre de tot, ben carregat de tradicions, valors, amistat, lluita, constància, optimisme, alegria, cooperació, respecte al medi ambient, amor i igualtat entre homes i dones. I com diu la Gea: Estima la mar, perquè allà hi ha la nostra vida.

Per les il·lustracions vaig plantejar una gamma cromàtica de tons blaus i ocres que relacionessin la història amb la sorra i el mar de la nostra “Costa Daurada” i, sobretot, amb l’ambient mariner.

Una textura de paper envellit situa la història en èpoques passades, idea que es veu reforçada en la utilització d’algunes imatges que simulen fotografies antigues.

En el plantejament de les escenes he intentat acompanyar el text però sense restar-li protagonisme, creant sensacions més que posant èmfasi en els detalls que ja estan molt ben explicats en la història.

Són escenes simples… poètiques i traquil·les, on destaca el tractament de les llums i les diferents atmosferes. Podem veure els diferents ambients i espais descrits dins la narració: fons subaquàtics, superfície de l’aigua, textura de sorra amb llum de migdia, llum d’hora baixa, la semi penombra d’unes golfes o la foscor de la nit tot contemplant els estels.

També he intentat escollir aquelles situacions on puguin aparèixer els personatges més destacats de la narració i la seva relació amb la Gea: la gavina Fina, el peix lluna Botis, la balena i el pare, la mare i l’avi de la Gea.

L’edició del conte ha estat possible gràcies al micromecenatge de Edita.catuna plataforma dedicada a la publicació de projectes editorials de forma senzilla i col·lectiva, posant en contacte els escriptors amb els seus futurs lectors, amb el suport constant de l’editorial El Cep i la Nansa.

Amb aquesta plataforma es vol donar veu a obres que destaquen de la resta en contingut i qualitat a un públic que té interès específic en el tema que tracta el llibre en concret. És per això que totes les obres presentades passen un acurat filtre del comitè editorial.

Moltes gràcies a totxs els que l’heu fet possible!

Podeu descarregar el dibuix de la Gea per a colorejar en aquest enllaç  Pinta la Gea


Ressenyes

2-3-2018 Diari de Vilanova i la Geltrú

Notícies 27 de juny de 2018 Canal Blau TV

Canal Blau TV

Eix diari

ent INNOVACIÓ AMBIENTAL AL SERVEI DE LA SOCIETAT

Memodepeix


La Gea, flor de la Posidònia (2018)
text_ Lola Rojas Ancántara
il·lustracions_ Glòria Fort
edita_ El Cep i la Nansa edicions
producció editorial_ Edita.cat
format_ Tapa dura – 68 pàgines – 17 x 24 cm
idioma_ català

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave