PUZLE de LA FESTA MAJOR _ recursos didàctics

Els puzles són una manera perfecta de divertir-se i segons Marta García-Llomes —psicòloga experta en nens i adolescents i màster en psicologia clínica— són una activitat molt recomanable, que produeix nombrosos beneficis psicològics.

Aquestes són algunes de les principals raons per les que els nens i les nenes han de fer puzles:

  • Amb els puzles, els nens observen i exploren els objectes que tenen al seu al voltant, millorant la seva atenció i concentració.
  • Aprenen a autocontrolarse i a reflexionar abans d’actuar.
  • Desenvolupen la visió espacial i les habilitats cognitives, aprenent conceptes dels diferents temes sobre els quals versa el puzle (objectes, animals, paisatges, etc.)
  • Milloren el raonament perceptiu i les habilitats matemàtiques, així com la resolució de problemes.
  • Desenvolupen la capacitat motora fina, és a dir, la dels moviments manipulatius petits, ja que han de col·locar petites peces en el seu lloc amb gran habilitat i precisió.
  • Desenvolupen la coordinació viso-motora, o sigui, la que comunica la mà amb l’ull.
  • Augmenten la seva capacitat de treure informació específica d’alguna cosa general, i a l’inrevés: d’una sola peça construeixen el tot (que és el puzle complet).
  • Amb la imatge general han de localitzar cadascuna de les peces i amb elles aconseguir formar el model, per tant, aprenen a sintetitzar la informació rebuda de l’entorn.
  • Els ajuda a millorar la seva autoestima i motivació perquè aconseguir acabar el trencaclosques és un èxit per a l’infant i una motivació per seguir realitzant-ne més.
  • Aprenen a organitzar informació i conceptes del seu al voltant, ja que han d’ordenar les peces abans de completar-ho.
  • Finalment, en tenir la imatge del puzle final, es guien pel model que tenen davant: aprenen dels altres o dels objectes al seu al voltant.

I aquests beneficis són només alguns exemples dels molts motius pels quals un infant ha de jugar amb puzles. Altres raons són: la superació de desafiaments, la tolerància a les dificultats, la millora de la lògica i el llenguatge, i el reforç de les relacions familiars i de la socialització, si es fan en família.

Com ensenyar al més petits a fer el puzle

La tècnica que useu a l’hora de fer puzles anirà adaptant-se a mesura que augmenti la seva dificultat i pot ser que un dia et sorprenguis veient com és el teu fill qui t’ensenya a fer-los a tu d’una forma diferent.
En general, es recomana començar per puzles petits amb poques peces, ensenyant-li al nen el model i deixant-li que vagi actuant sol. En aquest cas es poden muntar primer cada una de les figures per separat com si es tractés de puzles de 2 o 4 peces.
Després pot començar a fer muntatges més complexos, recomana-li que comenci per les cantonades i la vora del marc, que podrà identificar perquè les peces tenen un costat llis. Després pot organitzar-les per personatges o textures que anirà agrupant en pilonets i col·locant on correspongui.

El puzle de LA FESTA MAJOR, editat pel Cep i la Nansa edicions conté 40 peces de tamany gran i un model imprés al mateix tamany que el puzle per que el pugui muntar a sobre si vol.

Les imatges són coloristes i senzilles que el fan ideal per a nens i nenes més petits. Estàn extretes del conte LA FESTA MAJOR de la col·lecció “mini” de El Cep i la Nansa editorial, creant un material didàctic perfecte per als infants més petits.

I a JUGAR!!

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave